donderdag 12 november 2009

OPDRACHT UITLEG

Het volgende bericht heb ik gekopierd van Bart Hoeve.

"VAN ORIGINEEL NAAR REMAKE"
IMT 2, INDIVIDUELE OPDRACHT, concept en productie, blok 2 2008/2009

EINDPRODUCT = TITELSEQUENTIE VAN EEN REMAKE

DOEL OPDRACHT:
Je leert het ontwikkelen van een plan, adhv een bestaande nederlandse filmtitelsequentie, om een nieuw product neer te zetten, daarnaast doe je research naar het soort product en analyseert het product zelf. Je zorgt dat er binnen het nieuwe product een bepaalde mate van vernieuwing zichtbaar is. Tenslotte zul je het proces van filmtitels maken begrijpen, doorgronden en uitvoeren.

SAMENVATTING OPDRACHT:
Aan de hand van een lijst van filmtitels, kies je een film. Bij deze film verzin je je eigen reden waarom er een remake van gemaakt gaat worden (fictief, verplaats je in de rol van regisseur, productiemaatschappij of kunstenaar). Met deze nieuwe reden tot het maken van een nieuwe filmtitelsequentie (pregenerique) voor desbetreffende film en je levert het ook aan in het filmformaat (zie randvoorwaarden eindproduct.

RANDVOORWAARDEN EINDPRODUCT: s, 25 fps
-stereo geluid, 48 khz, 16 bits
-hoofdtitel (naam film) + minstens 5 subtitels aanwezig in titelsequentie
-aanleveren op:
"1 hybride DVD
- data-dvd met 3 versies van je product in verschillende formaten
1.QT animatie compressie + hdtv pixelafmetingen,
2.QT DV-PAL formaat + compressie, dus met letterbox in beeld.
3.Vormgevingspakket
-1 PRESENTATIE-DVD met je eindproduct op een eenvoudige manier gepresenteerd, zelfstartend en loopend.

WELKE STAPPEN MAKEN WE TOT HET EINDPRODUCT?
1 bekijken films ter inspiratie + analyseren + bekritiseren
2 beslissen welke film jijzelf als uitgangspunt neemt
3 analyseren + researchen gekozen film
4 bekritiseren gekozen film + ideen genereren over hoe en waarom er een remake van de gekozen film gemaakt gaat worden (vanuit de rol van regisseur, filmproducent of kunstenaar), dus het uitgangspunt bepalen van hoe en waarom een remake
5 plannen + planning maken
6 ideeen genereren over hoe de pregenerique eruit gaat zien, bepalen concept
7 schetsen
8 storyboard + stijlschetsen
9 uitvoeren/productie/typografie/grafisch/filmisch
10 postproductie/afwerking/montage/geluid
11 presenteren

WAT MOET ER IN HET WERK/PROCESVERSLAG STAAN? (PDF-formaat)

1 Korte omschrijving van de opdracht

2 ANALYSE
WELKE INFORMATIE KUN JE VINDEN OVER DE FILM?
(zoek op de cover, naslagwerken, internet, etc.)

Titel (omschijving vormgeving, dus wat zie je?)
lengte
verhaal (korte omschrijving)
naam regisseur
naam vormgever
jaar uitgegeven
etc..

3 RESEARCH
Doe onderzoek naar de kern van de film en een omschrijf een algemeen beeld van de film. Zoek in de bieb, via internet, boeken, tijdschriften, etc. Allerlei naar informatie over de film, de vormgeving van de titels, portfolio en visie van de regisseur, portfolio en visie van de vormgever, het verhaal van de film en het verhaal achter de film, het tijdsbeeld, historische achtergronden, kritische blikken op de film, etc. Probeer een zo compleet mogelijk en breed beeld te krijgen van de film van jouw keuze
Doe onderzoek naar filmtitels in het algemeen. Zoek en vind een artikel over filmtitels/vormgeving/art-direction

4 BEKRITISEREN
Vraag jezelf af wat je van de gevonden informatie en film inclusief de titelsequentie nou eigenlijk vindt! Bedenk wat je zelf eraan zou kunnen verbeteren. Waarin vindt jij je motivatie om iets eraan te veranderen. Vind je het product inspirerend mooi of vindt je het juist afschuwelijk en wil je er aan werken om het stukken beter te maken? Probeer deze conclusies duidelijk, helder en compact te omschrijven.

5 UITGANGSPUNT BEPALEN
Wat vind jij dat er aan het product verandert kan worden? Daarmee word bedoelt dat jij zelf de rol kan spelen van een regisseur (die de drang voelt om een vernieuwde versie van een bestaande film te maken) of een filmproductiemaatschappij (die er wel brood in ziet om een verstofde klassieker te restylen) of een kunstenaar (die de schoonheid van andere producten gebruikt om zijn eigen beelden te creeeren). Hoe dan ook, het maakt niet vanuit welke rol je dit doet, maar kies er wel een en omschrijf de keuze die je vanuit deze rol maakt. Je hebt dus de vrijheid om de motivatie van het veranderen van het product zelf te bepalen
Wat kan of moet zelfs veranderen aan het origineel. Dit heeft betrekking op de film in het geheel en daardoor ook meteen op de titelsequentie.

Welk(e) beeldend(e) element(en) wordt gekozen en toegepast bij het maken van de remake en leg uit waarom je dat beeldend element wilt veranderen.

Remake door verandering van:
Montage
Beeldbewerking
Verhaal
Clou
Invalshoek
Verhaalstructuur
Personages
Omgeving
Tijdbeeld
Techniek
Publiek (leeftijd, afkomst, cultuur, etc.)
acteurs
Etc.

6 IDEEEN CREEREN + CONCEPT KIEZEN + VORMGEVING NEERZETTEN
Omschrijf het geheel van aanpak, qua beeld en geluid.
In dit gedeelte krijg je de rol van de vormgever:
Wat doe je met de stijl, techniek, kleur, vorm, typografie, (grafische)vormgeving, etc in jouw product?
Hoe gaat het er uitzien en geef voorbeelden. (schetsen, storyboard, vormgevingstests, typografietests
hoe ga je experimenteren?

7 PLAN EN PLANNING
Maak een planning: Wanneer ga je Wat doen, met Welke apparatuur en Welk materiaal.
plan je weken en dagen door middel van een planning, maak een shotlist, maak tests van je vormgeving/postproductie. Ruim tijd in voor experiment, productie, post-productie, etc.
Omschrijf waar jij allemaal in jouw proces aan moet denken en werken.

8 EINDPRODUCT + TECHNIEK
Geef een omschrijving van hoe je je eindproduct hebt gemaakt. Behandel werkwijze, trucjes, knelpunten, etc.

9 Conclusie
Wat heb je geleerd, waar zaten de knelpunten, heb je nog tips of wil je nog iets kwijt?

JE WORDT UITEINDELIJK BEOORDEELD OP:
-AANWEZIGHEID
-PROCES (ideeen, schetsen, storyboard, stijlschets, werkverslag (bondig en helder), klassikale/individuele afspraken, plan + planning)
-BETROKKENHEID (motivatie, inbreng)
-EINDPRODUCT (doel, techniek(beeld en geluid), afwerking, leesbaarheid)
-VERNIEUWING/ORIGINALITEIT (heb je aandacht besteed aan experiment en het zoeken naar een eigen draai/stijl?)

LESSENPLAN
Week 1
uitleg opdracht, bekijken films, brainstormen redenen remake, brainstormen over het maken van een stappenplan bij dit proces (eigen inzicht kweken dus)
Huiswerk: zoek een artikel over filmtitels/vormgeving/art-direction
Waarom filmtitels, Brainstormen, vast komen zitten in het proces, oc-commissie, voorbeelden andere studenten
Week 2
analyse film, verbeterpunten film bespreken
storyboarden, planning, muziek en geluid
Week 3
ideeen en concept bespreken, schetsen en storyboard
typografie, experimenteren
Week 4
uitvoering
formaten en projecten beheren + backuppen
Week 5
uitvoering
montage
Week 6
montage bespreekbaar maken
Dvd's maken en presenteren
Week 7
roostervrij: afwerken montage, voorbereiden presentatie, puntjes op de i
Week 8
presenteren eindprodukt, inleveren procesverslag (pdf)


-filmformaat HDTV -1280 x 720 pixels -(16:9)
-square pixel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten